Thorbeckedebat 2023

Thorbecke debat met tweede kamerlid Pieter Omtzigt over 175 jaar grondwet: tijd voor een nieuw sociaal contract?

In 2021 zou Pieter Omtzigt in Zwolle de Thorbeckelezing houden, maar dat kon door bekende omstandigheden geen doorgang vinden.

Nu komt hij alsnog, als strijdbaar Kamerlid. Een Kamerlid dat zich onafhankelijk opstelt, zich nauwgezet verdiept in dossiers en de regering ter verantwoording roept. Dat doet aan Thorbecke denken.

In zijn boek Een Nieuw Sociaal Contract pleit Omtzigt voor versterking van de rechtsstaat en betere mechanismes om de macht te controleren. Is onze politiek toe aan een nieuw Thorbeckeaans moment zoals in 1848? Een herijking van de representatieve democratie? Wat is daar voor nodig?

Het vertrouwen tussen burgers en de Haagse politiek is nog niet eerder zo laag geweest. Een veelheid aan partijen en de verdamping van het politieke midden zorgen voor een instabiel politiek klimaat. Regeringsvorming lijkt moeilijker dan ooit. Wat is de diagnose en wat zou er volgens Pieter Omtzigt moeten gebeuren?

Wij denken met dit debat de uitdagingen voor de politiek van vandaag te kunnen duiden en de dialoog daarover te kunnen voeren. Wij verheugen ons op uw komst.

Met vriendelijke groet,

Bestuur Stichting Thorbecke ZwolleA