Thorbecke Debat met dr. Jonathan Holslag

Graag nodigen wij u uit voor het Thorbecke debat 2020. U kunt zich voor het debat  aanmelden via de website van Theater De Spiegel:

NAAR AANMELDEN

The global challenge, Thorbecke debat met dr. Jonathan Holslag

Terwijl alle grote problemen grensoverschrijdend zijn, zien we in veel westerse landen een sterke neiging ramen en deuren dicht te doen. Trump triomfeerde met America first, Brexit is inmiddels een feit en in Nederland wil Forum voor Democratie een Nexit forceren. Internationale instellingen zijn verzwakt. Politici worden gewantrouwd, maar desondanks neemt de roep om sterk politiek optreden toe. Of het nu gaat om klimaat, migratie of de concurrentie van China: de politiek moet uiteindelijk toch het antwoord geven.

Om de wereld waarin we leven te duiden, in perspectief te plaatsen en om oplossingsrichtingen aan te geven hebben we de Vlaamse politicoloog/ historicus/ Chinakenner dr. Jonathan Holslag gevraagd een speciaal Thorbecke College te geven over de vraag:

The global challenge: wat moet het politieke antwoord zijn op de opkomst van het oosten, de klimaatcrisis en migratie?

Jonathan Holslag doceert internationale politiek aan de Vrije Universiteit van Brussel, hij is speciaal adviseur van de vicevoorzitter van de Europese Commissie, Frans Timmermans en lid van verschillende internationale denktanks over vrede en veiligheid.

Van zijn hand verscheen onder andere de bestsellers:

• China, macht of mythe (2007)
  • De kracht van het paradijs, hoe Europa kan overleven in de Aziatische eeuw (2014)
  • Vrede en oorlog, een wereldgeschiedenis (2018)
  • De nieuwe zijderoute, China op het economische strijdpad (2019)

Wij denken met dit college en het debat de uitdagingen die van alle kanten op ons afkomen te duiden om de dialoog daarover te kunnen voeren. Wij verheugen ons op uw komst in Theater De Spiegel, waar de coronaregels in acht worden genomen.

Tags:

No comments yet.